Κατανοητή προφορά-μια από τις βασικότερες απαιτήσεις της ικανότητας των μαθητών και επίσης ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά για την εκμάθηση των αγγλικών και γενικά μιας ξένης γλώσσας. Σύμφωνα με τον Gilakjani (2012), η καλή προφορά οδηγεί στη μάθηση, ενώ η κακή προφορά παράγει μεγάλες δυσκολίες στην εκμάθηση της γλώσσας.
Ο στόχος της διδασκαλίας της προφοράς δεν είναι να ζητήσει από τους μαθητές να προφέρουν όπως οι φυσικοί ομιλητές. Αντίθετα, η κατανοητή προφορά πρέπει να είναι ο πραγματικός σκοπός της προφορικής επικοινωνίας.
Επομένως, το σημαντικό ερώτημα είναι το εξής: τι διαμορφώνει την αποδεκτή προφορά; Ένας ομιλητής έχει αποδεκτή προφορά όταν οι άλλοι τον αντιλαμβάνονται και η αγγλική του είναι ευχάριστη στην ακρόαση. Σύμφωνα με τον James (2010), ο στόχος της εκμάθησης της προφοράς για ορισμένους μαθητές είναι η προφορά που μοιάζει με αυτή των φυσικών ομιλητών. Αυτό μπορεί πιθανώς να είναι ένας πρωταρχικός στόχος, αλλά δεν μπορεί να είναι ο ιδανικός στόχος των δασκάλων που επιδιώκουν να βελτιώσουν την προφορά των μαθητών τους.
Ο James (2010) αναφέρει ότι υπάρχουν διάφορα είδη προτύπων που μπορούν να βρεθούν για τη διδασκαλία και την εκμάθηση της αγγλικής προφοράς. Κάποιος μπορεί να ανοίξει την τηλεόρασή του και να βρει κανάλια όπως το CNN International, το BBC ή το Sky News. Αυτά τα κανάλια βοηθούν κάποιον να ακούσει πολλούς διαφορετικούς ανθρώπους από τη Γερμανία, τη Γαλλία και άλλες μη αγγλόφωνες χώρες. Όλα αυτά τα κανάλια έχουν αποδεκτή προφορά και αυτό θα διευκολύνει τη διαδικασία κατανόησης των ατόμων.
Και αυτή ακριβώς είναι μία από τις αρμοδιότητες των δασκάλων. Να παρουσιάσουν τους βασικούς κανόνες για την καταληπτή προφορά των μαθητών τους. Στο μάθημα των αγγλικών στο Κέντρο Ξένων Γλωσσών Κοκκινέας στους Αμπελόκηπους παρουσιάζουμε τους ήχους, την σωστή τονικότητα των λέξεων, εξερευνώντας παράλληλα νέους τρόπους εξάσκησης και ανατροφοδότησης της αγγλικής γλώσσας οι οποίοι είναι κατάλληλοι για τους μαθητές μας ώστε να μάθουν την αγγλική προφορά εύκολα και αποτελεσματικά.
Συμφωνούμε με τον Morley (1991), ο οποίος ανέφερε ότι οι δάσκαλοι δεν διδάσκουν αλλά διευκολύνουν την εκμάθηση της προφοράς από τους μαθητές. Ο ρόλος των δασκάλων είναι σαν αυτόν του προπονητή, του προπονητή ομιλίας και του προπονητή προφοράς. Ο προπονητής προφοράς έχει τον κρίσιμο ρόλο να ελέγχει και να καθοδηγεί τις τροποποιήσεις της προφορικής αγγλικής σε δύο επίπεδα: (α) την παραγωγή ομιλίας και (β) την απόδοση ομιλίας. Οι δάσκαλοι στο Κέντρο Ξένων Γλωσσών Κοκκινέας πραγματοποιούν διαγνωστικές αναλύσεις της προφοράς και επιλέγουν εκείνες τις πτυχές που μπορούν να έχουν μεγάλη επίδραση στην αλλαγή της ομιλίας των μαθητών προς την κατεύθυνση της αυξημένης κατανόησης.
Οι στόχοι που τίθενται σε σχέση με την διδασκαλία της προφοράς είναι πάντα εφικτοί και συνάδουν με την ηλικία, το επίπεδο των αγγλικών και τις ανάγκες του μαθητή. Ενθαρρύνουμε κάθε μαθητή, εκτός των άλλων, να βελτιώσει την προφορά του. Καθοδηγούμε τον μαθητή να εξοικειωθεί τόσο με την αμερικανική όσο και με την βρετανική προφορά, τις δύο επικρατέστερες προφορές της αγγλικής γλώσσας. Ξεκινώντας από μικρή ηλικία, οι νεαροί σπουδαστές μας μαθαίνουν αγγλικά και ενδιαφερόμαστε παράλληλα για την προφορά τους. Το ίδιο ισχύει είτε μιλάμε για pripary lessons είτε για professional ή business english.
Στο φροντιστήριο αγγλικών μας στους Αμπελόκηπους, οι εκπαιδευτικοί μας δρουν ως «προπονητές ομιλίας», εστιάζοντας όχι μόνο στην παραγωγή σωστής προφοράς αλλά και στην απόδοση των μαθητών σε πραγματικές συνθήκες επικοινωνίας. Οι μαθητές μας μαθαίνουν να ελέγχουν την προφορά τους, να αναγνωρίζουν τα λάθη τους και να τα διορθώνουν με τη βοήθεια του δασκάλου. Όπως αναφέρει και ο James (2010), η «άνετη καταληπτότητα» είναι ο ιδανικός στόχος, και αυτός είναι ο στόχος που επιδιώκουμε να επιτύχουμε στα μαθήματα αγγλικών μας.
Άελλα Κοκκινέα EFL Teacher
Το θεωρητικό πλαίσιο του άνωθεν άρθρου βασίστηκε στις παρακάτω έρευνες:
Gilakjani, A. The Significance of Pronunciation in English Language Teaching. English Language Teaching. DOI: 10.5539/elt.v5n4p96
James, R. B. (2010). Teaching Pronunciation Gets a Bad R.A.P: A Framework for Teaching Pronunciation. Hankuk: University of Foreign Studies.
Morley, J. (1991). The Pronunciation Component in Teaching English to Speakers of Other Languages. TESOL Quarterly, 25(1), 51-74.
photo: Prostock-studio